Woonomgeving

Een buurt of wijk moet fijn zijn om in te wonen. Wij willen een prettige woonomgeving bieden met goede voorzieningen. In een deel van onze woongebouwen maakt een schoonmaker de algemene ruimten schoon. Maar het schoon en netjes houden van de algemene ruimten is de verantwoordelijkheid van álle bewoners. Zorg ervoor dat er geen spullen en rommel staan in de algemene ruimten zoals het portiek, trappenhuis, galerij, centrale entree, kelder en liften. Zo woont u prettig en veilig met elkaar samen. Natuurlijk moet u ook uw eigen woning schoonhouden.

Veel gevraagd over Woonomgeving

Het stinkt in mijn woning. Wat kan ik doen?

Neem contact met ons op zodat we de oorzaak kunnen achterhalen. Als het nodig is maken we een afspraak met de opzichter, of we verwijzen u door naar het onderhoudsbedrijf.

Hoe krijg ik hulp tijdens de coronacrisis?

Last van buren

Onze medewerkers zijn bereikbaar via ons algemene nummer (050) 365 71 71. U kunt ook een e-mail sturen naar info@dehuismeesters.nl.

Bureau WoonTalent geeft op hun website tips en advies om met deze situatie om te gaan. 
Klik hier voor de website.

Buurtbemiddeling
Komt u er zelf echt niet uit met uw buren? Dan kunt u bellen met buurtbemiddeling. Hun telefoonnummer is (050) 58 78 487. Een e-mail sturen kan ook naar buurtbemiddeling@mjd.nl. Klik hier voor de website van buurtbemiddeling.

Eenzaamheid

Op de website 'een tegen eenzaamheid' vindt u informatie over wie u kan helpen. Klik hier. Bewoners in Groningen kunnen de hulplijn Heel Groningen Helpt bellen. Hieronder vindt u meer informatie. 

Hulplijn 
U kunt bellen met de hulplijn Heel Groningen Helpt. De lijn is bedoeld voor iedereen die verplicht thuiszit tijdens de coronacrisis. 

Het telefoonnummer van de hulplijn is (050) 211 04 28. Heel Groningen Helpt is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur. U kunt uw hulpvraag ook op de website stellen. Klik hier
U kunt zich ook melden als vrijwilliger.

App voor ouderen
Met de Sociaal Goud app kunnen ouderen in Groningen op een laagdrempelige manier iemand vragen voor het uitvoeren van een klusje. Klik hier voor meer informatie. 

De galerij - lift - algemene ruimte(s) van ons woongebouw is/zijn niet goed schoon gemaakt. Wat kan ik doen?

Als het schoonmaakbedrijf niet is geweest of er is niet volgens afspraak schoon gemaakt, dan horen wij dat graag. U kunt dit melden bij de complexbeheerder of contact met ons opnemen.

In de portiek van uw complex hangt het schoonmaakrooster. Op dit rooster kunt u zien wanneer het schoonmaakbedrijf langskomt.

De ramen van mijn woning/gebouw zijn niet (goed) gewassen. Wat kan ik doen?

De ramen van uw woongebouw worden alleen gewassen als u hiervoor maandelijks servicekosten betaald. In de portiek van uw woongebouw hangt het schoonmaakrooster. Op dit rooster kunt u zien wanneer het schoonmaakbedrijf langskomt om de ramen te wassen.
Als het schoonmaakbedrijf niet is geweest of er is niet volgens afspraak schoon gemaakt, dan horen wij dat graag. U kunt dit melden bij de complexbeheerder of contact met ons opnemen.

Er zit graffiti op mijn huis of in de buurt van mijn huis. Wat nu?

Neem contact met ons op om dit te melden. Uw buurtbeheerder komt dan langs om de graffiti te bekijken. Als het nodig is maakt hij of zij een foto van de graffiti en doen wij aangifte. We laten de graffiti zo snel mogeijk verwijderen.

Ik wil een sleutelkluisje (laten) ophangen bij de toegangsdeur van mijn woongebouw. Mag dat?

Hiervoor is overleg nodig met de opzichter dagelijks onderhoud.

Ik wil graag de leefbaarheid van mijn wijk verbeteren. Wat kan ik doen?

Wij gaan graag met u in gesprek over uw idee. Mail ons uw idee via info@dehuismeesters.nl.

Kan ik een sponsorverzoek bij jullie doen?

Op 1 juli 2015 is de nieuwe Woningwet van ingevoerd. Met de invoering van deze wet mogen wij niet meer sponsoren. We mogen wel 'bijdragen aan leefbaarheid'. Dit betekent dat wij alleen nog bijdragen aan activiteiten van bewoners die zorgen voor verbetering van de woning of de directe omgeving.

Wie is verantwoordelijk voor de inzameling van afval?

De gemeente Groningen is verantwoordelijk voor het legen van de (ondergrondse) afvalcontainers en het uitgeven van afvalpasjes.

Afvalpas
U kunt bij de gemeente een nieuwe pas aanvragen als u uw pas kwijt bent of er geen pas in uw nieuwe woning ligt. Mogelijk zijn daar kosten aan verbonden.

Container
Voor het aanvragen van een nieuwe of extra container kunt u contact opnemen met de Gemeente Groningen.

Meer informatie vindt u op de website van de Gemeente Groningen. U kunt ook bellen met het algemene telefoonnummer 14050.

Wat doen jullie als er spullen op de galerij of in de algemene ruimte staan die er niet horen? Bijvoorbeeld vuilnis of fietsen.

Het is fijn als u dit bij ons meldt. Als bekend is wie de veroorzaker is, dan spreken wij hem of haar daar op aan. De veroorzaker kan het zelf opruimen, of wij doen dat op zijn/haar kosten.

Ruimen jullie sneeuw bij ons gebouw?

Wij ruimen geen sneeuw. Hier bent u als huurder zelf verantwoordelijk voor.

Om uw stoep sneeuwvrij te houden biedt de gemeente Groningen in de winter strooizout aan.  U kunt het strooizout gratis ophalen bij de afvalbrengstations in de stad. Meer informatie vindt u op de website van de gemeente Groningen.

Wanneer komen ze onze portiek schoonmaken?

Dat kunt u zien op het schoonmaakrooster.