Reparatie melden

Als er iets kapot is, laat het ons dan meteen weten. Zo voorkomt u dat wij met spoed bij u langs moeten komen, of dat er iets moet worden gerepareerd in het weekend of de avonduren.

U kunt uw reparatieverzoek indienen via onze website en Mijn De Huismeesters. Bekijk uw openstaande reparatieverzoeken, online. U kunt ook contact met ons opnemen.

Veel gevraagd over Reparatie melden

Wat kan ik zelf doen om energie/gas te besparen in mijn woning?

Wij hebben een aantal handige tips die u kunnen helpen bij het besparen op energie in uw woning.

Badkamer en toilet

  • Douche maximaal 5 minuten. Dit scheelt niet alleen water, maar ook gas.
  • Elektrische kacheltjes verbruiken enorm veel energie. Gebruik deze niet of met mate en vergeet ze niet uit te doen.
  • Druk op het toilet op de juiste knop als u de keuze heeft: de kleine knop voor weinig water, de grote knop voor veel water.
  • Repareer lekkende kranen zo snel mogelijk. Onbewust lekt er heel wat water weg.

Woonkamer

  • Hang gordijnen niet over de radiatoren heen en zet geeun meubels voor de radiator, ze houden de warmte tegen.
  • Laat uw televisie (of andere apparaten) niet op stand-by staan.
  • Draai de thermostaatknop een uur voordat u weggaat of gaat slapen omlaag. 

Keuken

  • Ontdooi de vriezer regelmatig. Een goed ontdooide vriezer verbruikt minder energie.
  • Plaats de koelkast en vriezer niet in een zonnige hoek, maar op een koele plaats in de keuken of bijkeuken.

Slaapkamer

  • Draai de radiatoren op de slaapkamers overdag dicht.
  • Zet elke dag de ramen 15 minuten open met de kachel uit. U bespaart energie en zorgt voor een gezonder leefklimaat.

Algemene tips

  • Controleer regelmatig het waterpeil van uw cv-ketel en ontlucht de radiatoren regelmatig, in ieder geval 1 keer paar jaar. De cv-ketel wordt zo veel sneller warm.
  • Ventileer goed en verwarm gelijkmatig: droge lucht verwarmt beter dan vochtige lucht.
  • Zet alle radiatoren in een ruimte op dezelfde stand
  • Sluit de deur als u een ruimte verlaat.
  • Zet apparaten echt uit, dus niet stand-by. Dit is ook veiliger in verband met brandgevaar.
  • Investeer in energiezuinige apparaten.
  • Koop een buitenlamp met bewegingsmelder zodat de lamp niet altijd brandt.
  • Vervang elke kapotte lamp door een LED-lamp. Die gaan langer mee en zijn beter voor het milieu.

Ik heb geen stroom, wat moet ik doen?

Bij een stroomstoring is het belangrijk om eerst een stekkerproef uit te voeren. De stekkerproef is noodzakelijk om uit te sluiten dat de stroomstoring veroorzaakt wordt door een apparaat in uw woning. Volg hiervoor onderstaande stappen:

  • haal alle stekkers uit de stopcontacten en zet alle lampen uit;
  • schakel daarna alle groepen en de aardlekschakelaar in de meterkast in;
  • stop alle stekkers weer één voor één terug in de stopcontacten.

Valt de stroom opnieuw uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet?
Dan veroorzaakt dit apparaat waarschijnlijk de storing. Vervangen of repareren van het het apparaat is dan de oplossing.

Als geen enkel apparaat een probleem veroorzaakt, dan kan het zijn dat er teveel apparaten op één stroomgroep zijn aangesloten.

Mocht het na het uitvoeren van de stekkerproef niet duidelijk zijn waar de storing door veroorzaakt wordt, dan kan het zijn dat er iets aan de hand is met de elektra-installatie. Dien dan bij ons een reparatieverzoek in.

Als achteraf blijkt dat de storing toch door uw eigen apparaat of door uzelf is veroorzaakt, dan ontvangt u na het herstellen van de stroomstoring een rekening voor de gemaakte kosten.

Wat moet ik doen als ik een gaslucht ruik?

Draai onmiddellijk de gaskraan dicht en open uw ramen. Neem direct telefonischcontact met ons op via het telefoonnummer 050 - 365 71 71. Bel niet vanuit uw eigen huis, maar ga hiervoor naar buiten. Gebruik geen vuur en steek geen sigaret op. Buiten kantoortijden schakelen wij u automatisch door naar onze spoeddienst.

Wie bel ik bij een verstopping in mijn keuken, badkamer of toilet?

Voor een verstopping in uw keuken, badkamer of toilet kunt u direct contact opnemen met van der Velden Rioleringsbeheer via telefoonnummer 050-3138822.

Hoe maak ik mijn rookmelder schoon?

Rookmelders zijn gevoelig voor stof. Hierdoor kan een rookmelder een ongewenst alarm geven. Maak daarom uw rookmelder(s) minstens 2 keer per jaar goed schoon. Dit doet u door de rookmelder af te stoffen of het stof met een stofzuiger weg te zuigen.

Hoe test ik of mijn rookmelder het nog goed doet?

Het is verstandig om geregeld te testen of uw rookmelder het nog goed doet. U kunt op de testknop van de rookmelder drukken. De testknop is een klein rond knopje op de zijkant of op het deksel van de rookmelder. Gaat het alarm af? Dan doet uw rookmelder het goed.

Ik heb geen rookmelders in mijn woning. Mag ik deze zelf plaatsen?

Als er geen rookmelder in uw woning zit, dan kunt u deze zelf kopen en plaatsen. Een rookmelder koopt u bij de bouwmarkt. Het onderhoud van deze rookmelder is voor uzelf.

Ik heb niet alle sleutels van de raamboompjes. Wat kan ik doen?

De sleutels van de raamboompjes zijn allemaal hetzelfde. U heeft dus aan één sleutel genoeg. Neem contact met ons op als u helemaal geen sleutel heeft ontvangen.

Hoe kan ik nieuwe of extra sleutels bestellen?

Een niet-gecertificeerde sleutel kunt u laten bijmaken bij een sleutelmaker. Dit zijn vaak de sleutels van uw voordeur of berging. De kosten zijn voor uzelf. De sleutel van een portiek of gemeenschappelijke ruimte heeft een certificaat. U kunt van deze sleutels geen kopie laten bijmaken. Neem telefonisch contact met ons op om een gecertificeerde sleutel te bestellen. De kosten bedragen €12,50 per sleutel.

Hoe ventileer ik mijn woning?

Goed ventileren betekent dat het vocht naar buiten kan en schone lucht het huis binnenkomt. Gebruik daarvoor zoveel mogelijk de ventilatieroosters en ramen. Zet tijdens het douchen en koken de mechanische ventilatie op de hoogste stand. Laat de mechanische ventilatie nog ongeveer 20 minuten aanstaan na het koken en douchen.

Ook in de wintermaanden is ventileren belangrijk. In elke woning zit veel onzichtbaar vocht, doordat u ademt, doucht, wast etc. Door te ventileren ververst u de gebruikte lucht en komt er droge frisse lucht en zuurstof naar binnen. Droge lucht verwarmen kost minder energie. Ook daarom loont het om te ventileren.

Gevolgen van onvoldoende ventileren
Onvoldoende ventileren heeft vervelende gevolgen. Sommige zijn zichtbaar, waaronder bobbelend behang of schimmel op de muren en het plafond. Een onzichtbaar gevolg van onvoldoende ventilatie is huisstofmijt. Ventileren zorgt voor een gezond klimaat in huis.

Hoe vul ik mijn cv-ketel bij?

Het bijvullen van uw ketel gaat als volgt:
Laat de slang vol lopen met water zodat er geen lucht meer in zit. Sluit het andere uiteinde aan op het vulpunt bij de ketel. Doe de waterkraan (en het vulpunt van de ketel) open. Kijk op de display van de ketel. Vul de ketel bij tot 2.0 bar. Sluit het vulpunt van de ketel en doe de waterkraan dicht. U kunt de vulslang nu weer ontkoppelen. Zet de ketel weer aan.

Heeft u geen vulslang om de ketel bij te vullen? Neem dan telefonisch contact met ons op of dien een reparatieverzoek in via de website.

Mijn cv-ketel werkt niet goed. Wat kan ik zelf doen om dit te herstellen?

Controleer eerst of de waterdruk van uw cv-ketel goed is. De waterdruk moet hoger zijn dan 1 bar. Als de waterdruk lager is dan 1 bar, dan kunt u de ketel bijvullen met een vulslang. Is de waterdruk hoog genoeg? Neem dan contact op met het onderhoudsbedrijf.

Neem contact op met firma Feenstra op telefoonnummer 088 - 845 5000
Corpus den hoorn, Vinkhuizen en Cortinghborg (woonhoven)

Of met de Energiewacht op telefoonnummer 088 - 555 3000
Overige wijken

Heeft u zonne-energie of blokverwarming? Dien dan een reparatieverzoek in via het huurdersportaal op onze website.

Wie bel ik voor een storing of klacht over mijn cv-ketel?

Werkt uw cv-ketel niet meer? Bel dan met het onderhoudsbedrijf.

Neem contact op met firma Feenstra op telefoonnummer 088 - 845 5000
Corpus den hoorn, Vinkhuizen en Cortinghborg (woonhoven)

Of met de Energiewacht op telefoonnummer 088 - 555 3000
Overige wijken

Heeft u zonne-energie of blokverwarming? Dien dan een reparatieverzoek in via het huurdersportaal op onze website. Lukt dat niet? Dan kunt u ons bellen op telefoonnummer 050 - 365 71 71 of e-mailen naar info@dehuismeesters.nl.

Wat kan ik doen als ik geen warm water meer heb?

Controleer eerst of het om één kraan gaat of om meerdere kranen. Gaat het om één kraan, dan zit het probleem waarschijnlijk bij de kraan zelf. U kunt dan een reparatieverzoek indienen via de webiste of telefonisch contact met ons opnemen.

Controleer of de waterdruk van uw cv-ketel voldoende is als er meer kranen zijn waar u geen warm water heeft. Op de ketel zit een metertje waarop u de waterdruk kunt zien. De waterdruk moet hoger zijn dan 1 bar. U kunt de ketel bij onvoldoende waterdruk bijvullen met een vulslang.
Als u koud water blijft houden, dan kunt u telefonisch contact met ons opnemen.

Wat kan ik doen bij schade aan spullen in mijn woning?

Schade aan uw inboedel kunt u melden bij uw inboedelverzekering.

Als u geen inboedelverzekering heeft, dan raden wij u aan deze zo snel mogelijk af te sluiten. Een inboedelverzekering dekt de schade aan spullen in uw huis. Er is veel verschil in hoogte van de vergoedingen, eigen risico en dekking tussen de verzekeringsmaatschappijen. Vergelijk daarom goed welke verzekering bij u past.

Wat kan ik doen bij glasschade?

Heeft u glasschade? Dan is het belangrijk dat u het glas zo snel mogelijk laat vervangen. 

Maak hieronder uw keuze.

Waar meld ik een reparatieverzoek?

U kunt uw reparatieverzoek op meerdere manieren bij ons melden:

  • U kunt online uw reparatieverzoek melden (24 uur per dag, 7 dagen in de week);
  • mailen via info@dehuismeesters.nl (24 uur per dag, 7 dagen in de week) of;
  • telefonisch op 050 - 365 71 71 (op werkdagen tussen 08.30 en 16.30 uur).

Spoedreparaties kunt u 24 uur per dag, 7 dagen in de week melden via 050 - 365 71 71.

Ik heb een reparatieverzoek ingediend. Wanneer komen jullie langs?

Wij nemen binnen 3 werkdagen contact met u op om een afspraak te maken.

Ik heb schade veroorzaakt aan mijn woning. Wat nu?

Als u zelf schade veroorzaakt aan uw woning, dan kunt u contact met ons opnemen. De kosten voor reparatie zijn voor uzelf.

Hoe voorkom ik schade aan mijn woning door winterweer?

Een aantal tips om schade door bevriezing te voorkomen:

  • Strooi zout in een kunststof regenpijp en/ of een kunststof balkonafvoer.
  • Tap en sluit waterkranen af in ruimtes die niet verwarmd zijn. 
  • Bent u een langere periode niet thuis? Laat de centrale verwarming op minimaal 15 graden Celsius staan.

Ik woon in een complex met huurders en kopers. Aan wie geef ik mijn reparatieverzoek door?

Bent u huurder van de Huismeesters? Geef dan uw reparatieverzoek aan ons door. Een reparatieverzoek meldt u via www.dehuismeesters.nl of bel ons op 050 - 365 71 71.

.

Mag ik zelf een andere thermostaat plaatsen?

Dat mag. U kunt een andere thermostaat kopen en deze zelf plaatsen. Bewaart u de oude thermostaat zodat u deze kunt terugplaatsen als u gaat verhuizen.

Waarom beslaat dubbel glas aan de buitenzijde?

Condensvorming kan aan de buitenzijde ontstaan als het buiten koud is en de luchtvochtigheid hoog. De condensvorming is het grootst in de ochtenduren tijdens het voor- en het najaar. De condens verdwijnt vanzelf als de buitentemperatuur stijgt en de luchtvochtigheid afneemt.

Wat doe ik met een spoedreparatie in de avond of in het weekend?

Heeft u een storing of schade die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag? Bel dan 050 - 365 71 71. U wordt automatisch doorgeschakeld naar onze storingsdienst.

Voorbeelden van spoedeisende reparaties zijn:

  • Een ernstig lekkende waterleiding.
  • Een gaslek.
  • Een verstopte hoofdriolering.
  • Een ernstige daklekkage.
  • Een liftstoring.

Hoe voorkom ik schimmel of vochtplekken in huis?

Schimmel en vochtplekken ontstaan vaak in natte en vochtige ruimtes zoals de keuken en de badkamer. Dit komt meestal door te weinig ventilatie. U kunt de schimmel weghalen met warm water en soda. Eventueel kunt u daarna een schimmelwerend middel of een schimmelwerende verf aanbrengen. Deze middelen koopt u in de bouwmarkt. Voor meer advies kunt u contact met ons opnemen.

Ik wil zelf klussen in de woning, wie kan mij meer informatie geven?

U kunt contact met ons opnemen, dan kan de opzichter u informatie geven.

Wat kan ik doen bij brandschade?

Als u schade heeft aan uw woning door brand, neemt u contact met ons op. Daarnaast adviseren wij u melding te doen bij uw verzekeringsmaatschappij.  

Het stinkt in mijn woning. Wat kan ik doen?

Neem contact met ons op zodat we de oorzaak kunnen achterhalen. Als het nodig is maken we een afspraak met de opzichter, of we verwijzen u door naar het onderhoudsbedrijf.

Ik heb een waterlekkage. Wat kan ik doen?

U kunt online een reparatieverzoek bij ons indienen. Dit kunt u op elk moment van de dag doen. Of bel ons via 050 - 365 71 71.

Mijn mechanische ventilatie werkt niet, wat kan ik doen?

U mag rechtstreeks contact opnemen met de leverancier.

Neem contact op met firma Feenstra op telefoonnummer 088 - 845 50 00
Corpus den Hoorn, Vinkhuizen en Cortinghborg (woonhoven)

Of met de Energiewacht op telefoonnummer 088 - 555 30 00
Overige wijken

Wie kan mij informatie geven over een aansluiting voor internet & televisie in mijn woning?

Wij zijn verantwoordelijk voor een aansluiting in de meterkast. Wij leveren geen internet & televisie, daarvoor dient u zelf een contract af te sluiten bij een leverancier. Betaalt u voor internet & televisie in de huur? Neem dan contact met ons op, dan zoeken wij uit hoe we u kunnen helpen.

Mijn afstandsbediening voor de parkeergarage doet het niet. Wat moet ik doen?

 

Vervang eerst de batterijen. Werkt de afstandsbediening daarna nog niet? Neem dan contact met ons op.

Zie ook