Reparatie melden

Als er iets kapot is, laat het ons dan direct weten. Zo voorkom je dat wij later met spoed bij je langs moeten komen, of dat er iets moet worden gerepareerd in het weekend of de avonduren.

Je kunt je reparatieverzoek online melden met je postcode en huisnummer. Je mag natuurlijk ook bellen (050 365 7171) of mailen

Veel gevraagd over Reparatie melden

Welke reparaties vallen onder het serviceabonnement?

Algemeen

Voor het serviceabonnement betaal je een vast bedrag per maand. Voor dit bedrag voeren wij een aantal reparaties uit in en rondom je woning. Heb je geen serviceabonnement? Dan kun je met ons contact opnemen.

In deze brochure lees je wat wij welke reparaties wij uitvoeren en wat wij van jou als huurder verwachten. 

Waar meld ik een reparatieverzoek?

Algemeen

Je kunt je reparatieverzoek op meerdere manieren bij ons melden:

  • online reparatieverzoek melden (24 uur per dag, 7 dagen in de week);
  • mailen via info@dehuismeesters.nl (24 uur per dag, 7 dagen in de week) of;
  • telefonisch op 050 - 365 71 71 

Spoedreparaties kun je 24 uur per dag, 7 dagen in de week melden via 050 - 365 71 71.

Wat doe ik met een spoedreparatie buiten openingstijden?

Algemeen

Heb je een storing of schade die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag? Bel dan 050 - 365 71 71. Je wordt automatisch doorgeschakeld naar onze storingsdienst.

Voorbeelden van spoedeisende reparaties zijn:

  • Een ernstig lekkende waterleiding.
  • Een gaslek.
  • Een verstopte hoofdriolering.
  • Een ernstige daklekkage.
  • Een liftstoring.

Ik wil graag zelf een reparatie uitvoeren in mijn woning, kan ik van jullie materiaal krijgen?

Algemeen

De meeste huurders betalen maandelijks een bedrag voor serviceonderhoud. Dit betekent dat wij bij je langs komen om een reparatie uit te voeren. Wil je liever zelf de reparatie uitvoeren, dan kun je in sommige gevallen materiaal bij ons ophalen. Dit kan echter alleen bij eenvoudige reparaties, zoals bijvoorbeeld het vervangen van een douchekop, doucheslang of toiletbril. 

Neem vooraf altijd telefonisch contact met ons op. Wij kunnen dan beoordelen of je de reparatie zelf mag uitvoeren en  controleren of wij materiaal voor je op voorraad hebben. 

Ik heb geen stroom, wat moet ik doen?

Algemeen

Het is belangrijk eerst te controleren of er een algemene storing is in je complex of buurt. Raadpleeg hiervoor de website van Enexis en zoek op je postcode of er een actuele storing is.

Is er geen stroomstoring bekent bij Enexis, dan heb je een stroomstoring in je woning
Het is dan belangrijk eerst een stekkerproef uit te voeren. De stekkerproef is noodzakelijk om uit te sluiten dat de stroomstoring veroorzaakt wordt door een apparaat in je woning. Bekijk de video om te zien hoe je een stekkerproef doet of volg onderstaande stappen:

  • haal alle stekkers uit de stopcontacten en zet alle lampen uit;
  • schakel daarna alle groepen en de aardlekschakelaar in de meterkast in;
  • stop alle stekkers weer één voor één terug in de stopcontacten.

Valt de stroom opnieuw uit op het moment dat je een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? Dan veroorzaakt dit apparaat waarschijnlijk de storing. Vervangen of repareren van het het apparaat is dan de oplossing.

Als geen enkel apparaat een probleem veroorzaakt, dan kan het zijn dat er teveel apparaten op één stroomgroep zijn aangesloten.

Mocht het na het uitvoeren van de stekkerproef niet duidelijk zijn waar de storing door veroorzaakt wordt, dan kan het zijn dat er iets aan de hand is met de elektra-installatie
Neem contact met ons, zodat wij je verder kunnen helpen.

Als achteraf blijkt dat de storing toch door je eigen apparaat of door jezelf is veroorzaakt, dan ontvang je na het herstellen van de stroomstoring een rekening voor de gemaakte kosten.

In mijn woning is de waterdruk laag. Wat kan ik doen?

Algemeen

Is de waterdruk in de hele woning laag? Informeer dan bij je buren of zij hetzelfde probleem hebben. Hebben je buren ook een lage waterdruk, neem dan contact op met Waterbedrijf Groningen via 050 - 368 86 88.

Als de druk per kraan verschilt, dan staat de hoofdkraan misschien niet goed open. Kijk voor de zekerheid in de meterkast of de hoofdkraan goed open staat. Ook kan het zeefje op de kraan verkalkt zijn. Deze kun je eraf draaien en reinigen met azijn. Als je een lage waterdruk blijft houden, dan kun je contact met ons opnemen.

Wat moet ik doen als ik een gaslucht ruik?

Algemeen

1. Draai onmiddellijk de gaskraan dicht en open de ramen en deuren.
De hoofdkraan zit vaak naast de gasmeter. Zorg dat de hendel/kraan haaks op de gasleiding komt te staan.
Locatie van de gaskraan:
- Meterkast 
- Onder vloerluik achter de voordeur
- Centrale meterkast in de portiek

2. Neem direct telefonisch contact met ons op via het telefoonnummer 050 - 365 71 71.
Bel niet vanuit je eigen huis, maar ga hiervoor naar buiten. Neem je medebewoners mee. Buiten kantoortijden schakelen wij je automatisch door naar onze spoeddienst.

3. Vermijd vuur en vonkvorming
Elektrische apparaten mogen niet aan of uitgeschakeld worden en maak geen gebruik van stopcontacten. Gebruik geen vuur en steek geen sigaret op.

Ruik je een ernstige gaslucht en weet je niet waar deze vandaan komt? Bel dan direct 112.

Komen jullie langs voor onderhoud aan de liften?

Algemeen

Wij komen niet zelf langs om de lift te onderhouden. Wij hebben hiervoor onderhoudscontracten met verschillende bedrijven. Er hangt in de buurt van de lift een sticker van het bedrijf dat de lift onderhoud.

Wie kan ik bellen bij een storing aan de lift?

Algemeen

Bij een liftstoring kun je contact opnemen met het bedrijf dat de lift onderhoudt. Je kunt de contactgegevens van dit bedrijf vinden op de deur van de lift. Je kunt ook de alarmknop in de lift gebruiken om in contact te komen met dit bedrijf.

Uiteraard is het ook mogelijk om contact op te nemen met De Huismeesters. Wij zullen een reparatieverzoek uitzetten naar de leverancier. 

Wie bel ik bij een verstopping in mijn keuken, badkamer of toilet?

Algemeen

Voor een verstopping in je keuken, badkamer of toilet kun je direct contact opnemen met RRS via 0598 - 696 530.

Let op: Gebruik geen ontstoppingsmiddel! Ontstoppingsmiddel is erg agressief en kan de monteur ernstige brandwonden toebrengen. Gebruik als alternatief kokend water met soda.
Heb je wel een ontstoppingsmiddel gebruikt? Geef dit dan altijd vooraf aan de werkzaamheden door aan de monteur. 

Ik heb glasschade, kunnen jullie dit voor mij herstellen?

Algemeen

Wij herstellen de schade aan het glas, als je verzekerd bent tegen glasschade. Je kunt dit terugvinden in je huurcontract.

Als glasschade niet opgenomen is in je huurcontract, neem dan contact op met je inboedelverzekering. Je verzekering zal de kosten voor het herstellen/vervangen van het glas misschien voor je vergoeden.

Woont je in Beijum, Buitenhof, De Wijert, Indische Buurt, Oosterpark of Paddepoel? 
Neem contact op met SW op telefoonnummer 085-0409078

Woont je in een van de overige wijken?
Neem contact op met firma Poelman op telefoonnummer 050 - 571 01 50

Hoe vaak maken jullie mijn dakgoten schoon?

Algemeen

Hoevaak dakgoten worden schoongemaakt verschilt per complex. De werkzaamheden worden in opdracht van ons door anderen uitgevoerd.
Loopt het water in de dakgoot niet goed meer weg, neem dan contact met ons op. 

Mijn dakgoot of regenpijp zit verstopt. Wat moet ik doen?

Algemeen

Voert de dakgoot of regenpijp bij een hevige regenbui het water niet af? Dan zit er waarschijnlijk een verstopping. Neem contact op met RRS via 0598 - 696 530.  Zie je een duidelijke lekkage aan de dakgoot of regenpijp? Dan kun je hier je reparatie melden. Of neem contact met ons.

Waarom beslaat dubbel glas aan de buitenzijde?

Algemeen

Condensvorming kan aan de buitenzijde ontstaan als het buiten koud is en de luchtvochtigheid hoog. De condensvorming is het grootst in de ochtenduren tijdens het voor- en het najaar. De condens verdwijnt vanzelf als de buitentemperatuur stijgt en de luchtvochtigheid afneemt.

Condens aan de buitenzijde van dubbel glas betekent dat het glas goed werkt. 

Het stinkt in mijn woning. Wat kan ik doen?

Algemeen

Neem contact met ons op zodat we de oorzaak kunnen achterhalen. Als het nodig is maken we een afspraak met de opzichter, of we verwijzen je door naar een onderhoudsbedrijf.

Ik heb een waterlekkage. Wat kan ik doen?

Algemeen

Je kunt online een reparatieverzoek bij ons indienen. Dit kun je op elk moment van de dag doen.
Graag ontvangen wij een duidelijke omschrijving van de lekkage. Vermeld altijd in welke ruimte de lekkage is, waar je vermoedt waar het water vandaan komt en voeg eventueel foto's toe.

Je kunt ons ook altijd bellen via 050 - 365 71 71.

Ik heb een lekkage aan de CV installatie?

Algemeen

Heb je lekkage aan de CV installatie, leidingen, radiatoren of aan de radiatorkraan? Bel dan met het onderhoudsbedrijf. Je kunt rechtsstreeks contact opnemen met de Energiewacht op telefoonnummer 088 - 555 30 00.

Mijn waslijn is stuk of ontbreekt, kunnen jullie dit voor mij vervangen?

Algemeen

Wij vervangen geen waslijndraad. Je kunt als huurder zelf het draad aanschaffen en deze bevestigen aan beugels op je balkon of tuin. 

Ik heb een zonnescherm/zonwering bij mijn woning. Komen jullie langs voor het onderhoud?

Algemeen

Er zijn enkele complexen waar wij een zonnescherm hebben geplaatst. De Huismeesters is hiervan de eigenaar en voert het onderhoud aan deze schermen uit. Je kunt contact met ons opnemen om een reparatieverzoek te melden. 

Heb je, of de vorige eigenaar, een zonnescherm bij de woning geplaatst? Dan is het onderhoud voor jezelf. 

Ik ervaar tocht in mijn woning, kunnen jullie hier wat aan doen?

Algemeen

Vervelend om te horen dat het in je woning tocht. Onze onderhoudsmedewerkers kunnen tochtstrips bij je plaatsen. Wij plaatsen enkel tochtstrips bij ramen en deuren aan de gevel. Ventilatie in je woning is belangrijk, om deze reden plaatsen wij geen tochtstrips aan binnendeuren. 

Mijn schutting heeft (storm)schade, komen jullie langs om deze te herstellen?

Algemeen

Als de schutting eigendom is van De Huismeesters, dan komen wij langs om deze te herstellen. Neem hierover contact met ons op.

Wie is er verantwoordelijk voor het schilderwerk in en rondom mijn woning?

Algemeen

Je dient als huurder de binnenkant van de woning te onderhouden. De muren mag je schilderen of behangen. Hiernaast zorg je als huurder ook voor het schilderen van de binnenkant van raamkozijnen en van de deuren in de woning. Kunststofdeuren en kozijnen mogen niet geverfd worden.

Als je verhuist moet de woning wel goed verhuurbaar zijn
Dit betekent dat als je de muren in een extreme kleur verft, je deze bij oplevering van de woning in een neutrale kleur moet achterlaten. De opzichter bespreekt dit met jou tijdens de voorinspectie van de woning.

De buitenkant van de woning onderhoudt De Huismeesters.
Wij schilderen de buitenkant van de woning en de buitenzijde van schuren en bergingen. Vaak voeren wij deze werkzaamheden uit in het gehele complex. Wij sturen het gehele complex hier vooraf een brief over.

Ik heb Duco ventilatieroosters in mijn woning, maar er ontbreekt een bedieningsstang om deze te openen/sluiten. Kunnen jullie deze leveren?

Algemeen

Ja, wij kunnen een bedieningsstang bij u afleveren. Neem contact met ons op om hiervoor een afspraak te maken.

Er staat water in mijn kruipruimte, wat moet ik doen?

Algemeen

Water in de kruipruimte komt in veel woningen voor. Vaak is dit geen probleem. Kruipruimtes hoeven niet waterdicht te zijn en er kan water in staan zonder dat je dit door hebt. Het is daarnaast wel altijd goed om te onderzoeken wat de oorzaak is van het water.

In veel gevallen zorgt een hoge grondwaterstand voor water in de kruipruimte. Dit komt door hevige of langdurige regenval. Blijf je na een drogere periode last houden van veel water? Het is dan goed om te controleren of er sprake is van een lekkage.

Een kapotte waterleiding is af te lezen op je watermeter. Je kunt dit nagaan door alle kranen dicht te draaien en de watermeter te controleren. Als de meter blijft lopen dan kan het zijn dat er een lekkage is. Neem in dat geval contact met ons op.

Heb je een lekkage bij de watermeter?
Wij herstellen de lekkage als deze na de watermeter zit. Zit de lekkage voor de watermeter dan is het herstel voor het Waterbedrijf Groningen. Je kunt contact met het Waterbedrijf opnemen om de lekkage te melden: (050) 3 688 688. Neem in andere gevallen contact op met De Huismeesters.