Energie

De prijzen van gas en energie zijn gestegen. Dat merk je waarschijnlijk aan je energierekening. We begrijpen dat je je zorgen maakt. We willen je daarom zo goed mogelijk helpen. Op deze pagina vind je zoveel mogelijk informatie. Kun je niet vinden wat je zoekt? Neem dan gerust even contact op. We helpen je graag!

Wat doet De Huismeesters?
Verduurzamen helpt mee om het verbruik van gas en energie te verlagen. De Huismeesters heeft daarom sinds 2018 al duizenden woningen in Groningen energiezuiniger gemaakt. Daar gaan we stap voor stap mee door. Als je in een woning van De Huismeesters woont met een energielabel E, F of G dan wordt jouw woning uiterlijk in 2028 verduurzaamd. Tenzij je in een monument woont of jouw woning gesloopt wordt. Als jouw woning aan de beurt is, ontvang je hierover informatie.

Gratis advies van een energiecoach

De wijkenergiecoach is een speciaal opgeleide bewoner uit jouw buurt. Iemand die de wijk kent en je onafhankelijk adviseert over besparen van energie. De wijkenergiecoach kijkt samen met jou welke kleine maatregelen in jouw huis de meeste voordelen opleveren. Jullie stellen een energietas op maat samen ter waarde van 50 euro. Kies bijvoorbeeld voor LED-lampen, timers voor de douche, tochtstrips, radiatorfolie of een waterbesparende douchekop. Zo zet je snel en gratis mooie stappen om te besparen!

Meld je hier aan!

Tien tips om energie te besparen

Deze 10 gratis tips helpen je om je stroom- en energieverbruik te verminderen:

Tip 1: Zet de verwarming alleen aan waar je bentHoud deuren dicht en verwarm alleen ruimtes waar je bent. Let er wel op dat het niet vochtig wordt. Zet dan de verwarming een klein beetje open.Besparing: € 240,- per jaar

Tip 2: Zet de verwarming op 15 graden als je weg bent
Als je niet thuis bent, kan de verwarming lager. Zet de verwarming op 15 graden als je weggaat.
Besparing: € 340,- per jaar

Veel gevraagd over Energie

Wat kan ik zelf doen om energie/gas te besparen in mijn woning?

Algemeen

Wij hebben een aantal handige tips die je kunnen helpen bij het besparen op energie in je woning.

Badkamer en toilet

  • Douche maximaal 5 minuten. Dit scheelt niet alleen water, maar ook gas.
  • Elektrische kacheltjes verbruiken enorm veel energie. Gebruik deze niet of met mate en vergeet ze niet uit te doen.
  • Druk op het toilet op de juiste knop als je de keuze heeft: de kleine knop voor weinig water, de grote knop voor veel water.
  • Repareer lekkende kranen zo snel mogelijk. Onbewust lekt er heel wat water weg.

Woonkamer

  • Hang gordijnen niet over de radiatoren heen en zet geen meubels voor de radiator, ze houden de warmte tegen.
  • Laat de televisie (of andere apparaten) niet op stand-by staan.
  • Draai de thermostaatknop een uur voordat je weggaat of gaat slapen omlaag. 

Keuken

  • Ontdooi de vriezer regelmatig. Een goed ontdooide vriezer verbruikt minder energie.
  • Plaats de koelkast en vriezer niet in een zonnige hoek, maar op een koele plaats in de keuken of bijkeuken.

Slaapkamer

  • Draai de radiatoren op de slaapkamers overdag dicht.
  • Zet elke dag de ramen 15 minuten open met de kachel uit. Je bespaart energie en zorgt voor een gezonder leefklimaat.

Algemene tips

  • Controleer regelmatig het waterpeil van je cv-ketel en ontlucht de radiatoren regelmatig, in ieder geval 1 keer paar jaar. De cv-ketel wordt zo veel sneller warm.
  • Ventileer goed en verwarm gelijkmatig: droge lucht verwarmt beter dan vochtige lucht.
  • Zet alle radiatoren in een ruimte op dezelfde stand
  • Sluit de deur als je een ruimte verlaat.
  • Zet apparaten echt uit, dus niet stand-by. Dit is ook veiliger in verband met brandgevaar.
  • Investeer in energiezuinige apparaten.
  • Koop een buitenlamp met bewegingsmelder zodat de lamp niet altijd brandt.
  • Vervang elke kapotte lamp door een LED-lamp. Die gaan langer mee en zijn beter voor het milieu.

Is er een minimale eis voor energiezuinigheid waar woningen aan horen te voldoen?

Algemeen

Voor nieuwbouwwoningen geldt een minimale eis voor energiezuinigheid. Deze woningen moeten voldoen aan de eisen van het bouwbesluit. Voor bestaande woningen bestaan op dit moment nog geen eisen.

Hoe geef ik mijn meterstanden aan de energieleverancier en/of het waterbedrijf door?

Algemeen

Als je een contract hebt bij een energieleverancier, dan dien je zelf de meterstanden aan je leverancier door te geven. Je kunt de meterstanden online doorgeven aan het waterbedrijf en je energieleverancier.
De watermeter is te vinden in de meterkast of onder het vloerluik achter de voordeur. Als je geen toegang hebt tot de meterkast, dan kun je contact met ons opnemen. Wij zoeken dan uit wat we voor je kunnen doen.

Eindstand bij verhuizen
Bij een verhuizing dien je binnen vijf dagen de meterstanden door te geven aan het waterbedrijf en uw energieleverancier.
Ben je vergeten om de meterstanden op te schrijven? Deze vind je terug op het opnamerapport wat de opzichter bij de voorcontrole heeft ingevuld. 

Mag ik zelf een andere thermostaat plaatsen in mijn woning?

Algemeen

Ja, je mag zelf een andere thermostaat kopen en deze zelf plaatsen. Bewaar de oude thermostaat zodat je deze kunt terugplaatsen als je gaat verhuizen.

Ik wil graag overstappen op elektrisch koken. Wat zijn hiervoor de mogelijkheden?

Algemeen

Als je elektrisch wilt gaan koken, dan kun je hiervoor een aanvraag bij ons indienen. Je kunt dit doen door in te loggen in het Huurdersportaal. Via de knop 'Direct Regelen' kun je 'Woningverbetering aanvragen'. Een aanvraag kan ook ingediend worden via het contactformulier op onze website. Wij beoordelen uw aanvraag en kijken of er voldoende ruimte is in de huurprijs.

Een installatiebedrijf neemt contact met je op over uw aanvraag
Een medewerker van het installatiebedrijf komt bij je langs en onderzoekt de mogelijkheden. Na dit bezoek ontvang je van ons per brief bericht met hoeveel euro de huur wordt verhoogd. Nadat je voor deze huurverhoging hebt getekend, krijgt het installatiebedrijf een opdracht om de voorziening bij je aan te leggen. Houdt er rekening mee dat het een aantal weken kan duren voordat je bericht van ons krijgt over je aanvraag. 

Ik heb een brief van KPN ontvangen over de aanleg van het glasvezelnetwerk

Algemeen

KPN is momenteel bezig met de aanleg van het glasvezelnetwerk in Groningen. KPN Netwerk NL stuurt je hierover een brief, omdat zij ook (huur)woning gratis op glasvezel aansluiten.

KPN Netwerk wil graag je toestemming om je woning aan te sluiten op het glasvezelnetwerk
De Huismeesters heeft al toestemming gegeven. Omdat KPN in je woning werkzaamheden moet doen, moet je ook toestemming geven. De uitvoerder neemt hiervoor contact met je op. Het gaat om werkzaamheden in de meterkast van je woning. Het invoeren van de glasvezelkabel en het afmonteren duurt ongeveer 2 uur. 

Met de glasvezelaansluiting verandert er niets aan de internetaansluiting die je nu hebt
Je kunt blijven bij de provider die je nu hebt. Maar je kunt nu of later overstappen naar een andere leverancier die gebruik maakt van glasvezel. Je hebt dan meer keuze.

Glasvezel biedt een sterke internetverbinding op al je apparaten
We zitten steeds meer en langer op het internet. En we verbruiken steeds meer data. Glasvezel is het enige netwerk dat deze groei aankan. De Huismeesters werkt mee aan deze ontwikkeling.

In sommige gevallen is het nodig dat er een extra stopcontact wordt aangelegd in de meterkast
Neem hierover contact op met De Huismeesters. Wij verzorgen dit kosteloos voor onze huurders.

Heb je vragen over de aanleg van glasvezel in je woning?
Neem dan contact op met KPN Netwerk NL via telefoonnummer 088 006 37 44. Of kijk op www.kpnnetwerk.nl. Heb je klachten over de aansluiting of over de werkzaamheden? Ook dan kun je terecht op deze website. 


Ik wil graag gebruik maken van zonnepanelen, is dit mogelijk?

Algemeen

Het is op dit moment niet mogelijk om bij ons een aanvraag te doen voor zonnepanelen. Wij zijn aan het onderzoeken of dit in de toekomst wellicht wel mogelijk gaat zijn voor onze huurders. Het is niet toegestaan zelf zonnepanelen op je woning of schuur te plaatsen. 
De Huismeesters is momenteel bezig om te onderzoeken of wij planmatig een heel complex kunnen voorzien van zonnepanelen. Als jouw complex hiervoor in aanmerking komt, dan ontvang je hierover bericht.

Wij vragen je onze website in de gaten te houden om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen met betrekking tot dit onderwerp.

Ik huur een woning van De Huismeesters, kan ik een slimme meter in de woning krijgen?

Algemeen

Wij begrijpen de voordelen van de slimme meter en de noodzaak om je verbruik te controleren. Daarom stemmen wij in met de installatie van een slimme meter. Het is echter de netbeheerder die verantwoordelijk is voor de meters in de woning. In Groningen is dat Enexis. Enexis zorgt voor het vervangen van de bestaande meters. Als Enexis aangeeft dat hier kosten aan zijn verbonden, dan komen dient de huurder deze zelf te betalen.

Voor het aanvragen van een slimme meter en problemen met je slimme meter, kun je contact opnemen met Enexis via telefoonnummer 0800 - 9009.

Wat is een energielabel en hoe wordt deze voor mijn woning bepaald?

Algemeen

Alle woningen hebben een energielabel. Het energielabel geeft aan hoe energiezuinig een woning is. Er zijn twee momenten waarop we het energielabel aanpassen. Een energielabel is 10 jaar geldig. Voordat deze periode is verstreken moeten we een nieuwe opname van de woning doen. Dit laten we doen door een onafhankelijk bedrijf, Atriënsis. Ook wanneer we een woning verduurzamen/verbeteren laten we na de verbetering de woning opnieuw opnemen.

U kunt uw energielabel bij ons aanvragen
Neem hiervoor contact met ons op. Wij sturen je het energielabel toe per e-mail.

Hoe kan het dat mijn energielabel anders is dan die van mijn buren?

Algemeen

Per 1 januari 2021 geldt een nieuwe methode. Omdat energielabels één keer in de tien jaar aangepast moeten worden, heeft een groot deel van onze woningen een energielabel gebaseerd op de oude methode en een klein gedeelte op basis van de nieuwe methode. Omdat het andere methodes zijn, kan een woning die in de oude methode een label B heeft, in de nieuwe methode ineens een label C of D zijn.

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met het energielabel van mijn woning?

Algemeen

Wanneer je het niet eens bent met het energielabel van je woning, kun je contact met ons opnemen. Wij nemen je bezwaar in behandeling en informeren je hierover.

Wanneer je het niet eens bent met het antwoord, dan kun je een procedure starten bij de huurcommissie. Voor energielabels die vastgesteld zijn voor 31 december 2021 is het niet mogelijk om in beroep te gaan.  

Mag ik een hout- of pelletkachel in mijn woning plaatsen?

Algemeen

Het is niet toegestaan een hout- of pelletkachel in de woning te plaatsen. Wij nemen een aanvraag voor een kachel dan ook niet in behandeling.

Heb ik recht op de subsidieregeling Tegemoetkoming Blokverwarming?

Algemeen

Woon je in een huis dat verwarmd wordt met blokverwarming? Dan heb je waarschijnlijk recht op een financiële bijdrage voor jouw energierekening. De Huismeesters heeft deze bijdrage al voor je aangevraagd bij de overheid. Je hoeft hier dus niets voor te doen. We verwachten dat de overheid de aanvraag goedkeurt. Daarom is jouw voorschot servicekosten eerder dit jaar al verlaagd. Je merkt dus al iets van de financiële bijdrage. In 2024 krijg je een eindafrekening van jouw servicekosten over 2023. Daarin zie je precies wat je kosten waren en welke financiële bijdrage je kreeg.

Mijn energieverbruik is veel hoger dan ik had verwacht/gewend ben. Hoe kan dit?

Algemeen

Heb je (plotseling) een hoge rekening voor je energieverbruik (cv (gas) of warmtepomp(elektra)) en weet je niet hoe dit kan? Doorloop eerst dit stappenplan als je het vermoeden hebt dat de hoogte van je energieverbruik niet klopt.

Heb je het stappenplan doorlopen en heb je vragen of hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

Heb je een ander probleem met je gas of energiemeter?
Raadpleeg dan de website van Enexis of neem telefonisch contact op met Enexis via telefoonnummer 088-8577000.