Woningverbetering en verduurzaming van 186 woningen in de Oranjewijk
In de Oranjewijk voeren we samen met Van Wijnen groot onderhoud uit aan de buiten- en binnenkant van 186 woningen uit de jaren 20. Hoe pakken we dat aan, in een dichtbevolkte stadswijk? De sleutel tot succes: goede communicatie en slimme logistieke oplossingen.
De Oranjewijk is niet voor niets zo’n geliefde wijk. Je vindt er huizen in de stijl van de Amsterdamse school, de wijk is kindvriendelijk en grenst aan een prachtig park. De woningen die De Huismeesters hier verhuurt, zijn toe aan groot onderhoud. Dit wordt in fasen uitgevoerd. In 2023 zijn er 44 woningen verbeterd. Dit jaar zijn de andere 142 woningen aan de beurt.
Meer comfort en energie-efficiëntie
Auke Koopman, uitvoerder bij Van Wijnen: “We verbeteren de woningen zowel aan de buiten- als binnenkant. De buitenkozijnen krijgen bijvoorbeeld HR++ glas en roosters, we herstellen voegwerk, isoleren het dak en vervangen oude pannen. Ook vervangen we de voordeuren en brengen we zonnepanelen aan. Mensen krijgen onder andere een nieuwe keuken, badkamer en toilet, een nieuwe cv-ketel, een CO2-gestuurde MV-installatie en een nieuwe groepenkast.” Met dit grootschalige onderhoud gaan de woningen in één klap van gemiddeld energielabel C naar gemiddeld energielabel A. René Pomp, projectleider vastgoed bij De Huismeesters: “Met woningverbetering geven we vorm aan duurzaamheid, de energietransitie en de eisen waaraan we in 2030 moeten voldoen. Maar we zorgen vooral voor meer comfort voor de mensen die bij ons huren en een energie-efficiëntere woning.”
Communicatie met huurders
Om te kunnen starten met het project, was 70% huurdersinstemming nodig. Jo-Ann Eskak, medewerker Wonen bij De Huismeesters, vertelt dat goede communicatie daarbij essentieel is. “Mensen zien niet altijd direct de voordelen en de noodzaak. Samen met Van Wijnen hebben we een communicatieplan gemaakt om bewoners te informeren en te betrekken.” Iedereen kreeg persoonlijk informatie over de plannen en ontving ook een voorstel op papier. Daarnaast organiseerden Van Wijnen en De Huismeesters informatiebijeenkomsten in ingerichte modelwoningen in de wijk. “Zo konden mensen het eindresultaat zien en vragen stellen. Daardoor hebben we de 70% instemming moeiteloos gehaald,” vervolgt Jo-Ann. Ook werd er een projectcommissie opgericht waarin mensen meedenken over het project. Voor dit project is de bewonersbegeleider van Van Wijnen het eerste aanspreekpunt voor bewoners. Jo-Ann: “Er is een spreekuur om vragen te stellen en dat werkt erg goed.”
In gemiddeld 15 werkdagen naar een verbeterde woning
Auke vertelt dat mensen in het project de keuze hadden om tijdens de werkzaamheden in de woning te blijven wonen of gebruik te maken van een volledig ingerichte rustwoning. “Iedereen koos tot nu toe voor het laatste. Zo zitten mensen niet midden in een verbouwing en kunnen wij gemakkelijker ons werk doen. We starten elke week 4 woningen op en voeren de binnenwerkzaamheden in gemiddeld vijftien werkdagen uit.”
“De opleverdatum is heilig”
Van Wijnen heeft op meerdere momenten contact met de bewoners. Zo vindt drie maanden voor de start van de woningverbetering de zogenaamde ‘warme opname’ plaats. De bewonersbegeleider van Van Wijnen ontmoet dan de mensen van wie de woning wordt verbeterd. Samen bespreken ze de keuzes voor bijvoorbeeld de tegels en de keuken en ze nemen de werking van technische installaties door. Auke: “Om de mensen te helpen, regelt Van Wijnen een afvalcontainer en adviseren wij hen waar ze hun spullen het beste kunnen neerzetten.” Vier weken voor aanvang van de werkzaamheden belt de bewonersbegeleider om alles nog eens door te nemen en een afspraak te maken voor de sleuteloverdracht. Twee weken voor de start van de werkzaamheden krijgen de mensen te horen wanneer hun woning wordt opgeleverd. Auke: “Die opleverdatum is heilig en wordt nooit verzet.”
De communicatie met bewoners is goed en ook onderling is er veel overleg. Omdat het om zo’n groot project gaat, is het belangrijk dat alle partijen elkaar goed begrijpen, zegt Auke. “Je moet aan een half woord genoeg hebben. René vult aan: “We overleggen wekelijks met elkaar over wat er speelt en bedenken gezamenlijk oplossingen voor uitdagingen.”
Slimme logistiek: bouwhub en mobiele bouwplaats
Auke vertelt dat een van de grootste uitdagingen de logistiek was. “Samen met bouwmaterialenleverancier BMN en afvalpartner NNRD werken we met een bouwhub. BMN levert al onze materialen bij NNRD. NNRD levert vervolgens tweemaal per week de materialen af voor twee woningen en neemt dan meteen de reststromen retour. We werken met zes kleine bakken vanwege de beperkte ruimte. Zo werken we meteen aan onze duurzaamheidsdoelstellingen. We hebben ons bouw- en sloopafval afgelopen jaar met 65% gereduceerd.” De container met bouwmaterialen en de bakken voor de reststromen komen te staan voor de deur van de woningen die op dat moment verbeterd worden. Auke: “Daardoor hebben we een mobiel bouwterrein. Dat beperkt de overlast en werkt prettig voor onze vaklieden. We horen ook terug uit de wijk dat het ondanks de werkzaamheden rustig is.”
Tevreden bewoners
Dat mensen van wie de woning wordt verbeterd enthousiast zijn, blijkt uit Auke’s ‘wall of fame’. De muur in de keet hangt vol met ingevulde enquêteformulieren. Jo-Ann: “Mensen kunnen met een groene, oranje of rode smiley aangeven hoe tevreden ze zijn. Het grote aantal groene smileys laat zien dat we het goed doen samen.” Extra bijzonder is het cadeautje dat mensen van Van Wijnen en De Huismeesters krijgen bij de oplevering van hun woning: een lunchtrommel met een cadeaubon voor een duurzame maaltijd bij een winkel in de wijk. René: “Dit is een blijk van waardering en we investeren zo tegelijkertijd in lokale verbinding.” Auke besluit: “Eind 2024 zijn alle 186 woningen verbeterd. Ik droom er stiekem van dat we het zo goed gedaan hebben, dat de mensen ons nog gaan missen!”